PROGRAMMA 2019

logo open monumenten dag

Thema: Plekken van plezier

Het thema van de Open Monumentendag, ‘Plekken van plezier’, zal dit jaar in Spankeren vorm worden gegeven door een PowerPoint presentatie en een filmpje in de Petruskerk. In de presentatie worden plaatsen en activiteiten van plezier en vermaak getoond. In het filmpje is het functioneren van de speeltuin bij ‘De Luchte’ in de vijftiger en zestiger jaren van de vorige eeuw te zien. Tijdens de openstellingdagen wordt de presentatie regelmatig herhaald.

De Open Monumentendagen worden gecombineerd met twee activiteiten van de Oudheidkundige Kring Rheden Rozendaal. De Kring bestaat in 2019 vijfenzestig jaar. Om dat te vieren worden in alle dorpen van Rheden en Rozendaal cultuurhistorische weekenden georganiseerd. In Spankeren is gekozen voor een expositie over de gebeurtenissen in het dorp tijdens de Tachtigjarige Oorlog. Tot driemaal toe trokken Spaanse troepen plunderend door Spankeren. In februari 1624 kwamen de troepen uit de Achterhoek op weg naar de Veluwe. Zij trokken de IJssel over onder andere bij de Schans in Leuvenheim, dicht bij de ‘Gelderse Toren’. Vervolgens hebben zij in Spankeren verschrikkelijk huisgehouden.

Naast plunderingen vonden mishandelingen en moordpartijen plaats. Zo werd de eigenaar van de ‘Gelderse Toren’, jonker Herman van Delen, naakt de uiterwaarden ingejaagd. Door de kou van dat moment heeft hij het niet overleefd. Tenslotte hebben de Spanjaarden vrijwel het hele dorp platgebrand.

Van deze gebeurtenissen is veel bekend gebleven, omdat de Zutphense predikant Willem Baudartius het destijds uitgebreid heeft beschreven. Mede daardoor is het mogelijk om over deze gebeurtenis een tentoonstelling in te richten.

De tweede activiteit van de Oudheidkundige Kring is de historische wandeling, die traditiegetrouw beurtelings plaatsvindt in alle dorpen van Rheden en Rozendaal. In Spankeren wordt ditmaal gewandeld op het kerkhof bij de Petruskerk. Er wordt een achttal graven geselecteerd met een bijzondere achtergrond. Daar zal bij die graven uitgebreid over worden verteld. Deze rondleiding wordt maar éénmaal gehouden en begint op zondagmiddag 15 september om 13.00 uur. Heel bijzonder is dat voor deze gelegenheid de grafkelder van de ‘Gelderse Toren’ in de kerk zal worden geopend.

Open: zaterdag van 10.00 – 17.00 uur en zondag van 12.00 – 17.00 uur.

Theaterkoor-Music-for-all-Dieren-392x222

Lenteconcert in Spankeren

Op vrijdagavond 15 maart 2019 heeft Theaterkoor Music for All een Lenteconcert gegeven in de Dorpskerk Spankeren.

PROGRAMMA 2018

Flyer Steek een licht op - 2018

Samen Gedenken…

In samenwerking met de HG Spankeren, Laag-Soeren en Dieren N.O. is op zondag 30 december 2018 een ‘lichtjesmiddag’ georganiseerd om overleden dierbaren te gedenken. De aandacht daarvoor werd gewaardeerd. Onderstaande tekst stond op de flyer die in het dorp Spankeren is verspreid.

Iedereen maakt in zijn leven kennis met verlies. Verlies van geliefden, familie, vrienden, kennissen, buren, lotgenoten. Mensen die begraven liggen rond de Petruskerk, elders begraven liggen, uitgestrooid zijn of in een urn staan.

Op zondag 30 december bieden we in en rond de Petruskerk de gelegenheid om hun namen te noemen, een kaarsje op te steken en hen te herdenken.

Op deze centrale plek in Spankeren ontmoeten wij u graag. Onze deur staat voor iedereen open.

Kerstmarkt Spankeren zaterdag 15 december 2018

Het was een gezellige drukte bij de kerstmarkt op zaterdag 15 december 2018 Kerstmarkt 2018 Spankerenin de Dorpskerk van Spankeren. De midwinterhoornblazers uit Doesburg riepen de mensen op om binnen te komen.

Vooral tijdens het optreden van Het Dierens Mannenkoor was er veel belangstelling. Het koor gaf een mooi concertje in kerstsfeer.

De bezoekers genoten van de verscheidenheid in kramen en het feit dat er een kerstmarkt ‘binnen’ was werd ook gewaardeerd.

Band Volluk 1 - 20180720
Band VOLLUK

Op zaterdag 20 oktober 2018 heeft de band VOLLUK uit Putten opgetreden met medewerking van balletschool Pieta Korbijn. Het was een sfeervolle en gezellige avond waar de bezoekers van hebben genoten!

Music for All - lenteconcert 20180314

Op vrijdagavond 13 april 2018 heeft het theaterkoor Music for All uit Dieren een succesvol Lenteconcert gehouden in de Dorpskerk in Spankeren.

Kerstmarkt Kerkplantsoen  Spankeren

SONY DSC

Op zondag 10 december 2017 heeft Stichting Dorpskerk Spankeren samen met Toneelgroep Spankeren een kerstmarkt georganiseerd waarin het afscheid van burgemeester Van Wingerden centraal stond.

Christmas-Carol-website-visual Rhederlijk Cultureel - 20171025

Scrooge zorgde voor vroege kerst

Op zaterdag 16 december 2017 werd de succesvolle voorstelling Scrooge opgevoerd in de Dorpskerk Spankeren. De belangstelling voor de optredens waren groot en de reacties enthousiast!

Logo Rhederlijk Cultureel - 20171026

Beeldverslag Open Huis Stichting Dorpskerk Spankeren op 14 oktober 2017

De Stichting Dorpskerk Spankeren heeft op zaterdagmiddag 14 oktober jl. Open Huis gehouden.

Er waren twee exposanten aanwezig: Berend Smits met houtsculpturen en Triny Vossenberg met schilderijen. Ook een aantal leden van de schildersgroep Aquaclub heeft schilderijen geëxposeerd. Gé Helmich verzorgt een muzikaal intermezzo.

IMG-20171013-WA0006  IMG-20171013-WA0005  DSC03179  DSC03178  DSC03173 DSC03181  DSC03193  DSC03183  DSC03198  DSC03201 DSC03169  DSC03168  DSC03167  DSC03185  DSC03186 DSC03182  IMG-20171013-WA0024